Hoe houd ik mijn kantoor schoon?

Werken in een schone omgeving is het beste om goed te kunnen presteren. Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd. Zo kun je alle taken overzichtelijk houden. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je kantoor schoon en opgeruimd is, en ook blijft? Hier volgen wat tips.

1. Opruimen, opruimen en nog eens opruimen

Met verloop van de tijd verzamel je veel spullen. Allerlei dingen stapelen zich op zonder enig nut. Ga eens kritisch door alle papieren, mappen en paperassen. Welke heb je nog nodig en welke kunnen in de papierbak gegooid worden? Vaak ontdek je dan hoeveel troep je verzameld. En zo krijg je veel minder spullen in je kantoor. Dit maakt het kantoor schoonmaken veel gemakkelijker. Eerst alles opruimen dus!

2. Alles ordenen en indelen

Als alle overbodige spullen weggegooid zijn, kun je beginnen met ordenen. Schaf wat mandjes aan en verdeel alles in categorieën. Als alles op de juiste plek ligt, maak je geen rommel als je hard op zoek bent naar dat ene papiertje. Dan ligt het gewoon in het juiste mandje. Hiermee bespaar je twee dingen; tijd en rommel. Voor je hoofd is het ook veel overzichtelijker als alles geordend is.

3. Rust op het bureau

Zorg ervoor dat er niet te veel spullen op het bureau liggen. Berg ze op in de lades van je bureau of in een kast. Zo is het met schoonmaken veel makkelijker. Kun je alles sneller afnemen, in plaats van alle spulletjes te verplaatsen.

4. Maak de taken behapbaar

Bij taken behapbaar maken draait het om een goede planning. Als je alles laat ophopen, is het in een keer heel veel. Verdeel het daarom in kleine taken. Elke werkdag iets schoonmaken zorgt uiteindelijk voor het juiste resultaat. Maar het kost veel minder moeite om elke dag iets te doen, dan een heleboel in een keer. Neem bijvoorbeeld elke dag een ander meubelstuk af met een stofdoek. Of haal de stofzuiger dagelijks door het kantoor. Schrijf desnoods de taken op en verdeel het per dag. Streep af als je iets gedaan hebt. Zo motiveer je jezelf om het te doen. En door de juiste takenverdeling blijft het kantoor schoon.

5. De grote schoonmaak

Plan een keer in het kwartaal een grote schoonmaak. Dan kun je de kasten en de bureaulades grondig schoonmaken. Maar bijvoorbeeld ook de ramen zemen. Zo wordt het kantoor regelmatig grondig schoongemaakt. Doordat je het kantoor al vaak schoon maakt, kost de grote schoonmaak niet zo veel moeite.

Door al deze tips kun je ervoor zorgen dat je kantoor schoon is, en ook blijft! Een schoon kantoor is aangenaam om in te werken.